Daavidin poika
Ajanlaskun alun aikoina tietty osa juutalaisista odotti Daavidin jälkeläistä. Hän tulisi palauttamaan Israelin alkuperäisen valtakunnan. Nimitys "Daavidin poika" liittyy messias-käsitteen poliittisen ulottuvuuteen. Jotkut Jeesuksen
Jeesus, kuningas Daavidin sukua
Luukkaan (Luuk. 3:23-38 ja Matteuksen Matt. 1:2-17) evankeliumeihin sisältyvät Jeesuksen sukuluettelot kertovat, että Jeesus oli Daavidin jälkeläinen. Näillä sukuluetteloilla oli tärkeä teologinen merkitys.
"Daavidin poika" evankeliumeissa
Markuksen evankeliumissa Mark. 12:35-37 Jeesuksen rooli Daavidin perillisenä ei ole yhtä oleellinen. Nimitykset "messias
- Luukkaan mukaan Jeesus täyttää lupauksen siitä, että messias tulee Daavidin jälkeläisistä (katso esimerkiksi Ap. t. 13:22-23).
- Matteuksella nimitys "Daavidin poika" on keskeisessä osassa. Jeesusta kutsutaan "Daavidin pojaksi" jo sukuluettelon johdannossa Matt. 1:1. Jeesusta kutsutaan tällä nimellä myös esimerkiksi ihmekertomuksissa.
- Johanneksen evankeliumissa Jeesuksen maallinen sukupuu on vähemmän tärkeä. Ainoa oleellinen asia on hänen taivaallinen sukupuunsa. Varhaiskristillisen "Barnabaan kirjeen" tekstissä jopa kiistetään, että Jeesus olisi Daavidin jälkeläinen, mikä korostaa entisestään sitä, että Jeesus on Jumalan poika (Barnabas 12:10).