Raamatun kirjat (artikkelit)
Aloitussanat
Paavali aloitti kaikki kirjeensä
Apokryfiset kirjat
”Apokryfinen” on johdettu kreikan sanasta apokryfos, joka tarkoittaa ”kätketty”. Ajatuksena oli, että useimmat Raamatun kirjat oli tarkoitettu kaikille, mutta joidenkin kirjojen sisältö oli ”kätketty” ja tarkoitettu vain vihkiytyneille. Näitä kirjoja kutsuttiin ”apokryfisiksi”. Apokryfisten kirjojen sanottiin sisältävän salaista tietoa. Tämä tieto ei ollut tarkoitettu suurille joukoille, vaan valitulle ryhmälle, joka oli vihitty tähän tietoon.
Apostolien teot
Apostolien teot on kirja kristillisen kirkon synnystä ja kehityksestä. Siinä kuvataan selkeästi, miten Jeesuksen
Apostolien teot: kirjoittaja ja ajoitus
Apostolien teot ja Luukkaan evankeliumin
Apostolien teot: kohderyhmä
Kirjoittaja
Deuterokanoniset kirjat
Useimpia heprealaiseen Raamattuun kuulumattomia mutta Septuagintassa
Deuteronomistinen historiateos
”Deuteronomistinen historiateos”-nimitystä käytetään kokonaisuudesta, johon kuuluvat seuraavat kirjat: Joosuan kirja
Efesolaiskirje: kirjoittaja ja ajoitus
Valtaosa tutkijoista on sitä mieltä, että Paavali
Efesolaiskirje: lähteet
Efesolaiskirjeen kirjoittaja käytti hyväkseen Kolossalaiskirjettä. Tämä käy ilmi kirjeiden rakenteellisesta ja sisällöllisestä samankaltaisuudesta.
Efesolaiskirje: rakenne
Kirje efesolaisille käsittelee seurakuntaa Kristuksen todellisena ruumiina. Uskovien pelastuminen riippuu heidän omistautumisestaan Kristukselle.
Efesolaiskirje: vastaanottajat
Eräissä käsikirjoituksissa mainitaan, että Efesolaiskirje oli osoitettu Efeson uskoville (pyhille) ( Ef. 1:1
Ensimmäinen Johanneksen kirje
Ensimmäinen Johanneksen kirje on pisin kolmesta Johanneksen nimiin otsikoidusta kirjeestä. Tietyiltä osin nämä kolme kirjettä sopivat hyvin yhteen Johanneksen evankeliumin
Ensimmäinen Johanneksen kirje: rakenne
Ensimmäinen Johanneksen kirje ei ole erityisen selkeästi muotoiltu.
Ensimmäinen Johanneksen kirje: tekijä ja ajoitus
Ei ole todennäköistä, että apostoli Johannes olisi kirjoittanut Ensimmäisen Johanneksen kirjeen. Teksti on todennäköisesti kirjoitettu noin vuonna 100 jKr.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle: keille se oli kirjoitettu
Ensimmäinen kirje Timoteukselle kuuluu ”pastoraalikirjeiden” joukkoon. Nämä kirjeet on alkusanojen mukaan osoitettu Paavalin läheisille työtovereille: Timoteukselle ja Titukselle. Kirjeet on kuitenkin kokonaisuudessaan suunnattu Paavalin jälkeisen sukupolven opettajille. Tämä käy ilmi kirjeissä käsitellyistä aiheista.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle: rakenne
Ensimmäinen kirje Timoteukselle sisältää ohjeita sielunhoitoon kristityissä yhteisöissä.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle: tekijä ja ajoitus
Ensimmäinen kirje Timoteukselle ei todennäköisesti ole Paavalin
Ensimmäinen korinttilaiskirje: rakenne
Ensimmäinen kirje korinttilaisille on Paavalin
Ensimmäinen Pietarin kirje
Ensimmäinen Pietarin kirje on yksi niin sanotuista katolisista tai yleisistä kirjeistä, joita ei ole osoitettu tietylle henkilölle tai yhteisölle. Se on kiertokirje, joka on tarkoitettu mahdollisimman monelle kristitylle. Kirje on nimetty apostoli Pietarin
Ensimmäinen Pietarin kirje: keille se on kirjoitettu
Ensimmäinen Pietarin kirje on osoitettu Pontuksen, Galatian, Kappadokian, Aasian ja Bitynian seurakunnille (1. Piet. 1:1
Ensimmäinen Pietarin kirje: rakenne
Ensimmäinen Pietarin kirje on apostoli Pietarin
Ensimmäinen Pietarin kirje: tekijä ja ajoitus
Ensimmäisen Pietarin kirjeen kirjoitti todennäköisesti joku apostoli Pietari oppilaista ensimmäisen vuosisadan lopulla jKr.
Ensimmäinen tessalonikalaiskirje: kirjoittaja ja ajoitus
Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille kirjoitettiin oletettavasti noin 50 jKr. Paavali
Ensimmäinen tessalonikalaiskirje: rakenne
Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille ei ole rakenteeltaan kovin täsmällinen. Se on tyyliltään varsin spontaani eikä erityisen hiottu.
Ensimmäinen tessalonikalaiskirje: vastaanottajat
Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille on osoitettu Tessalonikan uskoville.
Evankeliumi
Sana evankeliumi on johdettu kreikan sanasta euanggelion, joka tarkoittaa ”hyvää sanomaa” tai ”ilosanomaa”. Taustalla on kreikan verbi euanggelizomai, ”tuoda hyvä sanoma”, ja se esiintyy useissa eri kohdissa Septuagintaa
”Kuinka ihanat ovat vuorilla ilosanoman tuojan askelet! Hän ilmoittaa rauhan tulon, tuo suuren ilosanoman, hän tuo pelastuksen sanoman ja sanoo Siionille: -- Sinun Jumalasi on nyt kuningas!”
”Ilosanoma” tai ”hyvä sanoma” on siis ilmoitus siitä, että Jumala tulee pelastamaan ihmiset. Kristinuskon piirissä esimerkiksi Paavali
Evankeliumien kirjoittajat
Neljän evankeliumin kirjoittajiksi on nimetty henkilöitä, joita kirkon perinteessä on kuvattu seuraavasti:
Evankeliumit
Uuteen testamenttiin sisältyy neljä ”evankeliumia”: Matteuksen evankeliumi, Markuksen evankeliumi, Luukkaan evankeliumi ja Johanneksen evankeliumi.
Filemonin kirje: kirjoittaja ja ajoitus
Filemonin kirjeen sisällöstä ilmenee, että Paavali
Filemonin kirje: rakenne
Kirje Filemonille on Paavalin lyhin kirje, se koostuu vain yhdestä luvusta.
Filemonin kirje: vastaanottajat
Filemonin kirjeen otsikko viittaa siihen, että kirje oli tarkoitettu ainoastaan hänelle. Johdannossa kuitenkin mainitaan Apfia ja Arkippos sekä Filemonin talossa kokoontuva seurakunta ( Filem. 1:1-2
Filippiläiskirje: ajoitus
Filippiläiskirjeen mukaan ( Fil 1:7
Filippiläiskirje: rakenne
Paavalin filippiläisille kirjoittama kirje vaikuttaa kahdesta tai useammasta kirjeestä kootulta.
Filippiläiskirje: vastaanottajat
Kirje filippiläisille oli tarkoitettu Filippin kaupungin uskoville (pyhille).
Galatalaiskirje: ajoitus
Kirje galatalaisille voidaan ajoittaa jo vuoteen 49 jKr. tai sitten hieman myöhemmäksi (54-55 jKr.).
Galatalaiskirje: rakenne
Kirje galatalaisille on Paavalin kirjeistä suorasanaisin. Kirjeen sävy on vihainen. Paavali haluaa tehdä kirjeen vastaanottajille selväksi, että he ovat väärässä.
Historialliset kirjat
Vanha testamentti voidaan jakaa monin tavoin. Useimmissa raamatunkäännöksissä Vanha testamentti jaotellaan neljään osaan: Pentateukki (Viisi Mooseksen kirjaa), historialliset kirjat (Joosua - Ester), runolliset kirjat (Job - Laulujen laulu) ja profeettojen kirjat (Jesaja - Malakia).
Ilmestyskirja eli Johanneksen ilmestys: kohderyhmä
Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan
Ilmestyskirja: kirjoittaja ja ajoitus
Luultavasti Ilmestyskirjan kirjoitti kiertävä profeetta Johannes.
Ilmestyskirja: rakenne
Ilmestyskirja on Uuden testamentin viimeinen kirja.
Jaakobin kirje: Raamatun kirja
Vaikka Jaakobin kirjeellä on useita kirjeen tunnusmerkkejä, se kuitenkin muistuttaa pikemmin eettistä puheenvuoroa. Ei tiedetä, kuka kirjoitti kirjeen tai koska se on kirjoitettu. Tekstin ydinsanoma on kannustaa lukijaa todelliseen kristilliseen elämään: hyvät teot kuuluvat määritelmällisesti kristilliseen uskoon.
Jaakobin kirje: rakenne
Vaikka Jaakobin kirjeellä on useita kirjeen tunnusmerkkejä, se kuitenkin muistuttaa pikemmin eettistä opetuspuhetta siitä, miten ihmisen tulisi elää.
Jaakobin kirje: tekijä ja ajoitus
Jaakobin kirjeen tekijää ei tunneta. Teksti sisältää jälkiä menneestä: sanoja, sananlaskuja ja pienempiä tekstikokonaisuuksia on kerätty yhteen ja sijoitettu uuteen aikaan ja asiayhteyteen. Kirjoittajia oli todennäköisesti useita. Lopullinen teksti syntyi luultavasti ensimmäisen vuosisadan lopussa tai toisen vuosisadan alussa jKr.
Johanneksen evankeliumi
Johanneksen evankeliumi on tarina Jeesuksen elämästä, pääasiassa hänen julkisesta opetus- ja julistustyöstään. Evankeliumi pyrkii välittämään Jeesuksen sanoman ja kehottaa ihmisiä uskomaan häneen. Johanneksen evankeliumilla on omia erityispiirteitä kolmeen muuhun evankeliumiin verrattuna.
Johanneksen ilmestys eli Ilmestyskirja
Ilmestyskirja perustuu näkyihin, jotka kirjoittaja näki Patmoksen saarella. Johannes kirjoitti, että hän kärsi vastoinkäymisistä ja että hän oli Patmoksella, koska saarnasi hyvää sanomaa Jeesuksesta
Johannes ja synoptiset evankeliumit
Johanneksen evankeliumi poikkeaa selvästi synoptisista evankeliumeista
Johannes: ajoitus
Johanneksen evankeliumi on usein ajoitettu noin vuosiin 90-100 jKr., ja joka tapauksessa myöhemmäksi kuin Markus