Raamatun kirjat (artikkelit)
Paavali aloitti kaikki kirjeensä
”Apokryfinen” on johdettu kreikan sanasta apokryfos, joka tarkoittaa ”kätketty”. Ajatuksena oli, että useimmat kirjat Raamatun oli tarkoitettu kaikille, mutta joidenkin kirjojen sisältö oli ”kätketty” ja tarkoitettu vain vihkiytyneille. Näitä kirjoja kutsuttiin ”apokryfisiksi”. Apokryfisten kirjojen sanottiin sisältävän salaista tietoa. Tämä tieto ei ollut tarkoitettu suurille joukoille, vaan valitulle ryhmälle, joka oli vihitty tähän tietoon.
Alun perin apokryfinen oli myönteinen käsite. Myöhemmin sanaa käytettiin kirjoista, jotka eivät kuuluneet kaanoniin
Apostolien teot on kirja kristillisen kirkon synnystä ja kehityksestä. Siinä kuvataan selkeästi, miten Jeesuksen
Apostolien teot ja Luukkaan evankeliumin
Topic_2531_Kirjoittaja laati Apostolien teot} luultavasti pääasiassa kristityille, joilla ei ollut juutalaista taustaa. Hän teki parhaansa selittääkseen tekstin juutalaiset elementit. Lisäksi hänen työssään on merkkejä universalistisesta kristinuskosta, joka avaa ovet kaikille.
Useimpia heprealaiseen Raamattuun kuulumattomia mutta Septuagintassa
Valtaosa tutkijoista on sitä mieltä, että Paavali
Efesolaiskirjeen kirjoittaja käytti hyväkseen Kolossalaiskirjettä. Tämä käy ilmi kirjeiden rakenteellisesta ja sisällöllisestä samankaltaisuudesta.
Kirje efesolaisille käsittelee seurakuntaa Kristuksen todellisena ruumiina. Uskovien pelastuminen riippuu heidän omistautumisestaan Kristukselle.
Eräissä käsikirjoituksissa mainitaan, että Efesolaiskirje oli osoitettu Efeson uskoville (pyhille) ( Ef. 1:1 ). Toisista käsikirjoituksista puuttuu sana ”Efesos”. Joidenkin tutkijoiden mukaan tämä kirje ei ollut tarkoitettu erityisesti Efesoksen seurakunnalle, vaan oli kiertokirje. Toisten tutkijoiden mielestä kirje oli alun perin tarkoitettu Laodikean seurakunnalle.
Ensimmäinen Johanneksen kirje on pisin kolmesta Johanneksen nimiin otsikoidusta kirjeestä. Tietyiltä osin nämä kolme kirjettä sopivat hyvin yhteen Johanneksen evankeliumin
Ensimmäinen Johanneksen kirje ei ole erityisen selkeästi muotoiltu.
Ei ole todennäköistä, että apostoli Johannes olisi kirjoittanut Ensimmäisen Johanneksen kirjeen. Teksti on todennäköisesti kirjoitettu noin vuonna 100 jKr.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle kuuluu ”pastoraalikirjeiden” joukkoon. Nämä kirjeet on alkusanojen mukaan osoitettu Paavalin läheisille työtovereille: Timoteukselle ja Titukselle. Kirjeet on kuitenkin kokonaisuudessaan suunnattu Paavalin jälkeisen sukupolven opettajille. Tämä käy ilmi kirjeissä käsitellyistä aiheista.
Ensimmäinen kirje Timoteukselle sisältää ohjeita sielunhoitoon kristityissä yhteisössä.
Ensimmäinen kirje korinttilaisille on Paavalin
Ensimmäinen Pietarin kirje on yksi niin sanotuista katolisista tai yleisistä kirjeistä, joita ei ole osoitettu tietylle henkilölle tai yhteisölle. Se on kiertokirje, joka on tarkoitettu mahdollisimman monelle kristitylle. Kirje on nimetty apostoli Pietarin
Ensimmäinen Pietarin kirje on osoitettu Pontuksen, Galatian, Kappadokian, Aasian ja Bitynian seurakunnille 1. Piet. 1:1). Nämä alueet sijaisivat Vähässä-Aasiassa.
Ensimmäinen Pietarin kirje on apostoli Pietarin
Ensimmäisen Pietarin kirjeen kirjoitti todennäköisesti joku apostoli Pietari oppilaista ensimmäisen vuosisadan lopulla jKr.
Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille kirjoitettiin oletettavasti noin 50 jKr. Paavali
Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille ei ole rakenteeltaan kovin täsmällinen. Se on tyyliltään varsin spontaani eikä erityisen hiottu.
Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille on osoitettu Tessalonikan uskoville.
Sana evankeliumi on johdettu kreikan sanasta euanggelion, joka tarkoittaa ”hyvää sanomaa” tai ”ilosanomaa”. Taustalla on kreikan verbi euanggelizomai, ”tuoda hyvä sanoma”, ja se esiintyy useissa eri kohdissa Septuagintaa
”Kuinka ihanat ovat vuorilla ilosanoman tuojan askelet! Hän ilmoittaa rauhan tulon, tuo suuren ilosanoman, hän tuo pelastuksen sanoman ja sanoo Siionille: -- Sinun Jumalasi on nyt kuningas!”
”Ilosanoma” tai ”hyvä sanoma” on siis ilmoitus siitä, että Jumala tulee pelastamaan ihmiset. Kristinuskon piirissä esimerkiksi Paavali
Evankeliumi kirjallisuuden lajina
Jossain vaiheessa ”evankeliumi” eli hyvä sanoma Jeesuksesta alkoi tarkoittaa kirjoitusta, joka kertoi Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Näin termi ”evankeliumi” viittasi kirjalliseen lajityyppiin eli tietynlaiseen tekstiin. Kirjoituksia, jotka kertoivat hyvästä sanomasta, alettiin nyt kutsua nimellä euanggelion. Teksteistä puhuttaessa alettiin käyttää monikkoa ”evankeliumit”.
Kaikki neljä evankeliumia
Evankeliumi Paavalin kirjoituksissa
Paavali mainitsee useissa kirjeissään saarnaavansa evankeliumia. Tällä hän ei tarkoita mitään niistä kirjoista, jotka tunnemme evankeliumeina, koska hänen aikanaan niitä ei vielä ollut olemassa. Hän tarkoitti suullista perimätietoa Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta sekä niiden merkityksestä ihmisille.
Neljän evankeliumin kirjoittajiksi on nimetty henkilöitä, joita kirkon perinteessä on kuvattu seuraavasti:
Uuteen testamenttiin sisältyy neljä ”evankeliumia”: Matteuksen evankeliumi, Markuksen evankeliumi, Luukkaan evankeliumi ja Johanneksen evankeliumi.
Filemonin kirjeen sisällöstä ilmenee, että Paavali
Kirje Filemonille on Paavalin lyhin kirje, se koostuu vain yhdestä luvusta.
Filemonin kirjeen otsikko viittaa siihen, että kirje oli tarkoitettu ainoastaan hänelle. Johdannossa kuitenkin mainitaan Apfia ja Arkippos sekä Filemonin talossa kokoontuva seurakunta ( Fil. 1:1-2 ).
Filippiläiskirjeen mukaan Fil 1:7 ja Fil 1:14 .Paavali kirjoitti kirjeen vankeutensa aikana. Häntä ehkä pidettiin vankina filippiläiskirjeessä Fil. 1:13 mainitussa henkivartiostossa, (
Kirje filippiläisille nykyisessä muodossaan lienee kahdesta tai kolmesta kirjeestä koottu teksti. Tähän viittaa jae {Fil 3:1 , jonka jälkeen Paavali
Paavalin filippiläisille kirjoittama kirje vaikuttaa kahdesta tai useammasta kirjeestä kootulta.
Kirje filippiläisille oli tarkoitettu Filippin kaupungin uskoville (pyhille).
Kirje galatalaisille voidaan ajoittaa jo vuoteen 49 jKr. tai sitten hieman myöhemmäksi (54-55 jKr.).
Kirje galatalaisille on Paavalin kirjeistä suorasanaisin. Kirjeen sävy on vihainen. Paavali haluaa tehdä kirjeen vastaanottajille selväksi, että he ovat väärässä.
Galatalaiskirjeen varsinaisista vastaanottajista vallitsee erilaisia näkemyksiä. Paavali mainitsee kaksi vastaanottajaa: Galatian seurakunnat ({Gal. 1:2) ja galatalaiset ({Gal. 3:1 ). Tämä voi viitata Galatian alueeseen tai samannimiseen Rooman provinssiin.
Vanha testamentti voidaan jakaa monin tavoin. Useimmissa raamatunkäännöksissä Vanha testamentti jaotellaan neljään osaan: Pentateukki (Viisi Mooseksen kirjaa), historialliset kirjat (Joosua - Ester), runolliset kirjat (Job - Laulujen laulu) ja profeettojen kirjat (Jesaja - Malakia).
Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan
Luultavasti Ilmestyskirjan kirjoitti kiertävä profeetta Johannes.
Ilmestyskirja on Uuden testamentin viimeinen kirja.
Vaikka Jaakobin kirjeellä on useita kirjeen tunnusmerkkejä, se kuitenkin muistuttaa pikemmin eettistä puheenvuoroa. Ei tiedetä, kuka kirjoitti kirjeen tai koska se on kirjoitettu. Tekstin ydinsanoma on kannustaa lukijaa todelliseen kristilliseen elämään: hyvät teot kuuluvat määritelmällisesti kristilliseen uskoon.
Vaikka Jaakobin kirjeellä on useita kirjeen tunnusmerkkejä, se kuitenkin muistuttaa pikemmin eettistä opetuspuhetta siitä, miten ihmisen tulisi elää.
Jaakobin kirjeen tekijää ei tunneta. Teksti sisältää jälkiä menneestä: sanoja, sananlaskuja ja pienempiä tekstikokonaisuuksia on kerätty yhteen ja sijoitettu uuteen aikaan ja asiayhteyteen. Kirjoittajia oli todennäköisesti useita. Lopullinen teksti syntyi luultavasti ensimmäisen vuosisadan lopussa tai toisen vuosisadan alussa jKr.
Johanneksen evankeliumi on tarina Jeesuksen elämästä, pääasiassa hänen julkisesta opetus- ja julistustyöstään. Evankeliumi pyrkii välittämään Jeesuksen sanoman ja kehottaa ihmisiä uskomaan häneen. Johanneksen evankeliumilla on omia erityispiirteitä kolmeen muuhun evankeliumiin verrattuna.
Johanneksen evankeliumi on usein ajoitettu noin vuosiin 90-100 jKr., ja joka tapauksessa myöhemmäksi kuin Markus