UT2020
Arimatia
Arimatia oli paikkakunta Juudeassa. Arimatiasta kotoisin ollut Joosef sai Pilatukselta luvan haudata Jeesuksen.
Arpa
Arpa on väline, esimerkiksi noppa tai suljettu paperiliuska, jota käytetään ratkaistaessa jotakin sattumanvaraisesti. Arpaa käytetään riitojen välttämiseksi, jotta ratkaisu olisi mahdollisimman tasapuolinen.
Ateria
Antiikin aikana ateriat nautittiin makuullaan, ei istuen. Pöydän ympärille järjestettiin kolme sohvaa hevosenkengän muotoon. Päät olivat pöytään päin, vasen kyynärpää nojasi tyynyyn ja jalkaterät olivat sohvan ulkopuolella. Ennen ateriaa kädet ja jalat pestiin. Ruokailuvälineenä saattoi olla lusikka, mutta usein syötiin valmiiksi paloiteltua ruokaa käsin. Haarukkaa ei tunnettu. Lautasia voitiin käyttää, mutta usein lautasen virkaa toimitti leipäpalanen.
Babylon
Babylon on kaupunki nykyisen Irakin alueella. 500-luvulla eKr. Babylonista johdettiin suurta samannimistä valtakuntaa, joka valloitti myös Jerusalemin. Tällöin huomattava osa Jerusalemin ja Juudean väestöstä siirrettiin hallinnollisella päätöksellä Babylonin kaupungin seuduille (2. Kun. 25:8-21
Barabbas
Barabbas (arameaksi Bar-abbâ, ”isän poika”) oli rikollinen, joka oli tuomittu murhasta. Kaupungissa oli puhjennut Rooman vastaisia levottomuuksia ennen kuin Jeesus seuraajineen saapui Jerusalemiin pääsiäisjuhlan viettoon. Levottomuuksien aikana Barabbas oli syyllistynyt murhaan ja hänet oli vangittu.
Betania
Betania on kylä Jerusalemin lähettyvillä. Se sijaitsee Öljymäen itäpuolella noin 3 km päässä Jerusalemista. Tullessaan pääsiäiseksi Jerusalemiin Jeesus yöpyi Betaniassa (Mark. 11:11
Dekapolis
Dekapolis (kreikkaa, ”kymmenen kaupunkia) oli Jordanjoen itäpuolella sijainneen kymmenen kreikankielisen kaupungin yhteisnimitys. Kaupungit olivat kreikkalaisen kulttuurin keskuksia muuten heprealaisella ja aramealaisella alueella. Kaupungit olivat Gerasa, Skythopolis, Hippos, Gadara, Pella, Filadelfia, Dion, Kanata, Rafana ja Damaskos.
Diaspora
Diaspora tarkoittaa hajaannusta ja viittaa juutalaisiin, jotka asuivat muualla kuin nykyisen Israel-Palestiinan alueella. Apostolien teoissa kuvataan, miten Paavali tapasi juutalaisia kaikkialla, mihin hän lähetysmatkoillaan meni.
Foinikialaiset
Foinikialaiset olivat kanaanilainen kansa, joka asui nykyisen Libanonin ja Syyrian rannikon alueella. Foinikialaiset olivat kuuluisia merenkulkijoita ja kauppiaita. He liikkuivat laajasti Välimeren alueella. Foinikian tunnetuimpiin kaupunkeihin kuuluivat Tyros ja Sidon.
Galilea
Galilea on alue Palestiinan pohjoisosassa Jordanjoen länsipuolella. Huomattava osa evankeliumien tapahtumista sijoittuu Galileaan.
Getsemane
Getsemane (arameaksi Gaṯ-Šmānê, ”oliivikuurna”) oli puutarha Öljymäen rinteellä Jerusalemin temppelialuetta vastapäätä. Jeesus vetäytyi opetuslapsineen Getsemaneen pääsiäisaterian jälkeen rukoilemaan (Mark. 14:32
Golgata
Golgata (arameaksi Gulgalta, ”pääkallo”) on pääkallonpaikaksi kutsuttu kukkula, jolla Jeesus ristiinnaulittiin (Mark. 15:22
Hapanviini
Hapanviini oli halvan viinin tai etikan ja veden seos. Kyseessä oli yleinen roomalaisten sotilaiden juoma, josta käytettiin latinankielistä nimitystä posca.
Herodesten mahtisuku
Herodesten suku hallitsi Juudean ja Galilean alueita Palestiinassa. Dynastia nousi valtaan, kun Herodes Suuren isä Antipater nimitettiin Juudean hallitsijaksi. Antipater nimitti vanhimman poikansa Fasaelin Jerusalemin ja sen lähiympäristön sotilaskuvernööriksi ja nuoremman poikansa Herodeksen Galilean sotilaskuvernööriksi.
Hoosianna
Hoosianna on hepreankielinen huudahdus, joka varsinaisesti merkitsee ”auta” tai ”pelasta”, mutta jota jo varhain alettiin käyttää myös kuninkaille ja Jumalalle sekä erityisesti odotetulle Messiaalle osoitettuna tervehdyksenä. Vanhassa Testamentissa sana esiintyy muun muassa Psalmissa 118:25.
Ilmestyä
Ylösnousemuksen jälkeen Jeesus ilmestyi oppilailleen ja läheisille henkilöille. Näitä ilmestymisiä kuvataan kaikissa Uuden testamentin evankeliumeissa (esim. Mark. 16:9
Myös ammoin kuollut henkilö (esim. Matt. 17:3
Ilmiantaa
Evankeliumeissa ilmiantaminen tarkoittaa jonkun pettämistä tai saattamista petollisesti vihollisen tai muun vastustajan käsiin. Juudas ilmiantoi Jeesuksen ylipapeille (Mark. 14:10
Jooses
Jooses on Markuksen evankeliumissa esiintyvä Marian poika ja Jaakobin veli. Matteuksen evankeliumissa saman miehen nimi on Joosef. Tästä syystä toisissa raamatunkäännöksissä Jooses on muutettu Joosefiksi.
Jordan
Jordan on joki, joka virtaa nykyisten Israelin ja Jordanian rajalla. Jordanjoki saa alkunsa pohjoisessa Libanonin vuoristossa ja päättyy etelässä Kuolleeseenmereen. Matkalla se virtaa Genesaretinjärven läpi.
Juudea
Juudea oli roomalainen hallintoalue nykyisessä Israel-Palestiinassa. Uuden testamentin kuvaamana aikana se oli melkein koko ajan roomalainen sotilashallintoalue eikä roomalaisille uskollisen paikallisen vasallihallitsijan käsissä, kuten Galilea. Vain Jeesuksen lapsuuskertomuksissa sen mainitaan olevan kuningas Herodeksen hallinnassa. Jerusalem ja Betlehem sijaitsevat Juudessa.
Kansan vanhimmat eli kansanjohtajat
Kansan vanhimmat olivat kansan edustajia. Vanhimmat kuuluivat mahtavimpien sukujen päämiehiin. Heillä oli kurinpitoon ja johtamiseen liittyviä tehtäviä. Vanhimmat kuuluivat myös Suureen neuvostoon, joka muun muassa päätti Jeesuksen vangitsemisesta (Mark 15:1
Käsky
Raamatussa käskyillä viitataan Mooseksen lakiin. Se sisälsi useita niin käyttäytymiseen kuin uskonnolliseen elämään liittyviä käskyjä ja määräyksiä. Esimerkiksi Kymmenen käskyä ovat Mooseksen lakiin kuuluvat käyttäytymissäännöt, jotka Jumala antoi israelilaisille.
Uudessa testamentissa suhde Mooseksen lain käskyihin on jännitteinen: yhtäältä käskyt ovat voimassa, mutta toisaalta esimerkiksi käsky ympärileikata pojat ei ole voimassa. Käskyt saatetaan tiivistää rakkauden käskyksi.
Keräysarkku eli uhriarkku
Temppelissä sijaitsi kolmetoista torven muotoista rahankeräysastiaa. Nämä keräysarkut sijaitsivat temppelialueella naisten esipihalla, jonne pääsivät juutalaiset miehet ja naiset. Arkkuihin kerättiin Jumalalle osoitettuja lahjoja. Osa lahjoista käytettiin uhrilahjoihin.
Vuoden 1992 käännös puhuu uhriarkusta, UT2020 vaihdellen keräysarkusta, keräyksestä tai rahankeräysastiasta.
Kirja
Antiikin aikaiset kirjat olivat joko kirjakääröjä tai nykyisenkaltaisia kirjoja eli koodekseja. Kirjakäärö oli vallitseva ensimmäisille vuosisadoille jKr., mutta sen jälkeen koodeksimuoto lisääntyi voimakkaasti.
Käärö koostui usein useasta sivusta, jotka oli liimattu tai neulottu yhteen. Sivuille kirjoitettiin tekstiä palstoihin. Pitkä käärö rullattiin toisesta tai molemmista päistä sauvan tai tikun ympärille. Kirjakääröä luettiin sivu kerrallaan rullaamalla kääröä auki toisesta suunnasta ja kiinni toisesta suunnasta. Käärön pituus oli yleensä 4–5 metriä.
Kori
Kori on kasvimateriaalista, kuten varvuista, niinestä tai kaisloista, käsin punottu säilytysastia. Se on muodoltaan pyöreähkö ja yläosastaan avoin. Koria käytetään kiinteiden aineiden säilytykseen ja kuljettamiseen.
Kulmakivi eli tärkein kivi
Kulmakivi on rakennuksen perustuksen eli kivijalan kulmassa oleva kannatinkivi. Se voi tarkoittaa myös holvikaaren ylintä kiveä. Kuvainnollisesti kulmakivi tarkoittaa asiaa, johon jokin olennaisesti perustuu. UT2020 puhuu rakennuksen tärkeimmästä kivestä.
Kunnia ja kirkkaus
Kreikan sana doxa merkitsee sekä kunniaa että kirkkautta. Kunnia viittaa arvostukseen ja hyvään maineeseen ihmisten silmissä. Kirkkaus viittaa puolestaan Jumalan mahtavuuteen ja hallitsijanvaltaan. Uudessa testamentissa doxa liitetään myös Jeesukseen.
Kyrene
Kyrene oli kreikkalainen siirtokunta Välimeren rannikolla nykyisessä Libyassa, Afrikassa. Siellä asui myös juutalaisia. Kyrenestä kotoisin oleva Simon pakotettiin kantamaan Jeesuksen ristiä (Mark. 15:21
Lähimmäinen
Lähimmäinen tarkoitti alun perin läheistä ihmistä tai naapuria. Jeesuksen mukaan lähimmäissuhde ylitti kaikki rajat. Lähimmäisiin eivät kuuluneet ainoastaan viereisessä talossa asuvat, vaan yleisemmin kaikki muut ihmiset.
Laki
Mooseksen laki on viidessä Mooseksen kirjassa eli Toorassa oleva uskonnollinen laki, jolla on keskeinen merkitys juutalaisuudessa. Jumala antoi lain tehdessään liiton Israelin kansan kanssa.
Luomistyö
1. Mooseksen kirjan alkuluvut kertovat siitä, miten Jumala loi maailman, eläimet ja ihmiset. Uudessa testamentissa luomiseen viitataan usein. Joissain kohdissa mainitaan Jeesuksen olleen osallinen luomiseen ja siis olleen olemassa jo ennen maailmaa ja syntymistään.
Maailma
Maailma voi tarkoittaa ihmisen elinpiiriä, jonka Jumala on luonut. Tässä mielessä maailmasta voidaan puhua myönteisessä tai neutraalissa merkityksessä. Johanneksen evankeliumissa ja kirjeissä maailma on toisaalta Jumalan rakkauden kohde (Joh. 3:16
Magdala
Magdala oli paikkakunta Galileassa. Se sijaitsi Tiberiaasta 5 km pohjoiseen. Jeesusta seurannut nainen, Maria, oli kotoisin Magdalasta, ja tunnettiin kotipaikkansa perusteella Magdalan Mariana (Mark. 15:40
Mato
Madot syövät mätäneviä ruumiita. Jesajan kirjan mukaan tämä oli pahojen ihmisten ikuinen rangaistus (Jes. 66:24
Merkki
Evankeliumeissa fariseukset pyysivät Jeesukselta merkkiä osoittamaan, että Jeesuksen valta tulee Jumalalta. Merkin tarkoituksena oli, että Jumala näytti hyväksyvänsä Jeesuksen. Merkin tuli olla sellainen, että sitä ei voi kyseenalaistaa. Jumalalta tulevaa merkkiä ei voi ehdottaa esimerkiksi Belsebulilta tulevaksi niin kuin Jeesuksen ihmetekoja jakeessa Mark. 3:22
Messiassalaisuus
Markuksen evankeliumiin liittyy messiassalaisuuden teema. Jeesus kieltää demoneita paljastamasta kuka hän on (Mark. 1:24–25
Jeesuksen todellinen olemus paljastuu evankeliumissa vähitellen. Se tulee ilmi Johanneksen kasteessa (Mark. 1:11
Nimi
Muinaisessa Lähi-idässä nimi oli osa ihmisen persoonaa. Nimet sisälsivät tärkeän ajatuksen. Usein nimen merkitys oli uskonnollinen. Esimerkiksi Jeesus tarkoittaa ”Jumala on pelastus”.
Oikea puoli
Hallitsijan oikealla puolella oleva paikka oli kunniapaikka ja kuului korkea-arvoisimmalle henkilölle hallitsijan jälkeen. Hallitsijan vasemmalla puolella oleva paikka kuului toiseksi korkea-arvoisimmalle. Oikea voi kuitenkin ilmaista myös hyvää ja vasen pahaa (Matt. 25:33
Oliivimäki (Öljymäki)
Öljymäki eli Oliivimäki on Jerusalemin itäpuolella temppelialuetta vastapäätä kohoava pitkä vuori, jonka Kidronin laakso erottaa kaupungista. Öljymäen nimi juontuu siitä, että mäen läntinen rinne oli aikaisemmin oliiviöljypuiden peitossa. Mäen perinteinen nimi raamatunkäännöksissä on Öljymäki, mutta UT2020 puhuu Oliivimäestä.
Öljyllä voitelu
Vanhassa testamentissa kuningas asetetaan virkaansa suorittamalla rituaalinen voitelu ihoöljyllä. Tämän vuoksi kuningasta kutsuttiin voidelluksi. Uudessa testamentissa voidelluksi nimitetään Jeesusta. Voideltua tarkoittaa erisnimeksikin muuttunut Kristus (kreikan khristos, voideltu) ja heprealaisperäinen sana messias.
Tämän lisäksi Uusi testamentti tuntee öljyllä voitelulle muutakin rituaalista merkitystä. Jaakobin kirjeen mukaan sairaiden puolesta rukoilemiseen voidaan liittää öljyllä voitelu (Jaak. 5:14
Aromaattisia tuoksuöljyjä käytettiin muun muassa hautajaisten yhteydessä kuolleen ruumiin voitelemiseen (Mark. 16:1
Orja
Antiikin talous perustui orjatyövoiman käyttöön. Orjuus on ihmisen pitämistä toisen ihmisen vallan alla ilman vapautta ja omaan tahtoon perustuvaa valintaa. Antiikissa kaikilla orjilla ei ollut sama sosiaalinen asema, vaan orjien tehtävät vaihtelivat. Orja saattoi olla ankaraa työtä tekevä maatyöläinen, palvelija yksityisessä kotitaloudessa tai korkea-arvoinen valtion virkamies. Toisin kuin myöhemmin esimerkiksi Yhdysvalloissa, orjuus ei ollut sidoksissa ihmisen etniseen taustaan.
Kun Uudessa testamentissa puhutaan palvelijasta, viittaa se lähes aina orjaan. Uusi testamentti ei kyseenalaista orjuutta yhteiskunnassa, mutta se pitää orjia ja vapaita samanarvoisina Kristuksen yhteydessä (Gal. 3:28
Ovenvartija
Ovenvartijan tehtävänä oli vartioida ovea ja päästää sisään vieraat. Ovenvartijana toimi usein orja. UT2020 puhuu myös portinvartijasta tai vain vartijasta.
Pääsiäisateria ja pääsiäislammas
Pääsiäisateria on juutalaisen pääsiäisen, pesahin, juhla-ateria. Aterian tärkeimpänä ruokana on pääsiäislammas. Pääsiäislammas teurastettiin pääsiäisjuhlan aluksi (2. Moos. 12). Pesahin aikaan juutalaiset muistelevat vapautusta Egyptin orjuudesta. Uudessa testamentissa myös Jeesusta kuvataan pääsiäislampaana
Pääsiäislammas
Pääsiäislammas oli juutalaisen pääsiäisaterian osa. Pääsiäislammas teurastettiin pääsiäisjuhlan aluksi (2. Moos. 12
Palava pensas
Palava pensas on Raamatussa pensas, joka on tulessa, mutta ei silti muutu miksikään. Jumala ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa (2. Moos. 3:2–6
Purppuranpunainen
Purppura oli antiikissa käytetty väriaine, jota saatiin Murex-sukuun kuuluvista purppurakotiloista (Murex brandaris). Väri otetaan kotilon sisällä olevasta pussista. Yhdestä kotilosta saadaan vain pieni pisara väriainetta, mikä tekee purppurasta hyvin kallisarvoisen väriaineen. Purppuraa käytettiin kankaiden värjäämiseen.
Purppuranpunainen oli erityisesti kuninkaallisten väri. Johanneksen ilmestyksessä purppura viittaa Roomaan, jossa keisarin hovi sijaitsi (Ilm. 17:4
Pyhät kirjoitukset
Juutalaisten pyhiin kirjoituksiin kuuluivat nykyinen Vanha testamentti eli niin sanottu Heprealainen Raamattu. Pyhien kirjoitusten tärkeimmän osan muodostivat 5 Mooseksen kirjaa, eli Toora.
Rahanvaihtaja
Uuden testamentin mainitsemat rahanvaihtajat olivat Jerusalemin temppelialueella toimineita pankkitoiminnan harjoittajia. Temppeliveron saattoi maksaa vain käyttämällä aivan tiettyä rahaa, joten muiden rahojen vaihtamista varten temppelialueella oli rahanvaihtajia.
Ruokokeppi
Ruoko on vedessä ja kosteilla paikoilla kasvava iso heinäkasvi. Sen vartta voitiin käyttää keppinä.
Salome
Salome oli yksi niistä naisista, jotka olivat seuranneet Jeesusta Galileasta Jerusalemiin. Salome seurasi Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja oli myös mukana, kun naiset löysivät Jeesuksen tyhjän haudan (Mark. 15:40