Suomen Pipliaseura
11.4.2019

Raamattumietiskely: Autuaita toivon vaalijat

Jeesuksen Vuorisaarnan autuaaksijulistukset (Matt. 5: 1–12) ovat usein kuin kätketty aarre tai kallisarvoinen helmi, jota säilytetään tallelokerossa. Rippikoululaisille opetetaan kymmentä käskyä, mutta Jeesuksen omaa tiivistelmää opetuksistaan, autuaaksijulistuksia, ei pidetä yhtä ahkerasti esillä.

Nämä ”autuuden lauseet” ovat kovin toisentyyppisiä kuin käskyt. Autuaaksijulistukset ovat jotain, jota rukouksessa kaivata ja jota kohti suuntautua koko olemuksellaan. Ne eivät ole askelmia menestykseen ja arvostukseen, vaan paradoksaalisesti luopumisen kautta löytyvään elämän mielekkyyden tuntoon. Siitä syntyy syvä ilo, autuus.

Jeesus julistaa ikionnellisiksi esimerkiksi murheelliset, kärsivälliset, rauhantekijät ja heidät, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano. Vanhurskaudeksi käännetty alkukielen sana tulee lähelle myös käsitettä oikeudenmukaisuus.

Autuaaksijulistuksia on sovellettu jokaiseen aikaan. Millaisia voisivat olla versiot niistä keskellä tätä ekokriisin aikaa, joka meille on annettu elettäväksi? Miltä autuaaksijulistukset saattaisivat kuulostaa vaikkapa maailman alkuperäiskansojen rohkeiden ihmisten korvissa? Monet heistä puolustavat elinympäristöjään ja ikiaikaisia elämänmuotojaan henkensä uhalla.

Autuaita ovat he, joita luonnon tuho ahdistaa, mutta jotka
silti pitävät toivoa elossa, heidän toivonsa ei ole turha.

Autuaita levottomat, he löytävät levollisuuden.
Autuaita he, jotka kamppailevat ihmisoikeuksien puolesta,
heidän on taivasten valtakunta.

Autuaita ovat alkuperäiskansojen rohkeat naiset ja miehet,
joita vainotaan, kun he puolustavat elämänmuotoaan,
he perivät maan kauneuden.

Autuaita uhanalaiset eläimet ja eläinten puolustajat,
he saavat iloita.

Autuaita he, jotka etsivät tietä kohtuullisuuteen,
he saavat kokea uudenlaista yhteisöllisyyttä.

Autuaita olette te, jotka luottaen rakennatte tulevaisuutta,
teidän on tulevaisuus Jumalan lupausten voimalla.

Teksti: Pauliina Kainulainen

Pauliina Kainulainen on ekoteologi ja Enonkosken luostariyhteisön retriittipappi. Raamattumietiskely on julkaistu Piplia-lehdessä 3/19.

Suomen Pipliaseurav.4.26.9
Seuraa meitä