Suomen Pipliaseura

09.02.2022

Näkökulma tekstiin

Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien vastaavassa kertomuksessa kyläläiset puhuttelevat Jeesusta Joosefin tai kirvesmiehen pojaksi, kun taas tässä Markuksen tekstissä he kutsuvat häntä Marian pojaksi. Yleensä ihmisestä kerrottiin, kuka hänen isänsä oli, sillä isän nimi oli osa identiteettiä. ”Marian poika” on siis mahdollisesti vähättelevä nimitys. (Sakari Häkkinen, Kenen poika sinä olet?)

On mahdollista ajatella, että teksti on toiminut lohdutuksen ja rohkaisun välineenä silloin, kun ensimmäiset Jeesukseen uskovat juutalaiset ovat todenneet, että heidän on hyvin vaikea saada omia kansalaisiaan ja sukulaisiaan uskomaan Jeesukseen.

Suomen Pipliaseurav.4.26.9
Seuraa meitä