Sosiologi Mark Granovetter on István Czacheszin mukaan esittänyt teorian, että jos kahden ihmisen välillä on vahva side (he ovat ystäviä), heidän sosiaaliset verkostonsa ovat todennäköisesti pitkälti päällekkäin: monet henkilö A:n ystävistä ja tuttavista ovat myös henkilö B:n ystäviä ja tuttavia. Jos kahta henkilöä yhdistää heikko side (he ovat tuttavia eivätkä niinkään ystäviä), näiden henkilöiden yhteisten ystävien ja tuttavien määrä on paljon pienempi, he tuntevat eri ihmisiä. Granovetterin mukaan heikkojen siteiden tärkein merkitys on siltojen luominen: ne toimivat linkkeinä erilaisen verkostojen välillä, vahvistavat moninaisuutta, kun taas vahvat siteet rakentavat jo olemassa olevaa.
Tutkijat ovat sitä mieltä, että yksi vastaus kysymykseen, miksi kristinusko levisi antiikin Rooman valtakunnassa niinkin nopeasti, oli sen malli rakentaa viestintä heikkojen siteiden varaan. Keskeisessä asemassa olivat kiertävät julistajat – sellainen heidän Herransakin oli – jolloin sanoma saavutti kaukaiset paikkakunnat ja toisistaan erilliset sosiaaliset ryhmät nopeammin kuin jos liike olisi rakennettu ystävien varaan.
Kun tavallinen matkalainen saattoi viipyä uudella paikkakunnalla kolmekin päivää, Didakhe eli Kahdentoista apostolin opetus ensimmäisen vuosisadan lopulta painottaa, että apostoleina ja profeettoina pidettyjen odotettiin viipyvän vain yhden päivän, tarvittaessa kaksi päivää. Se, joka viipyi kolme päivää, oli väärä profeetta.
Kristinuskon kanssa kilpaillut Mithran kultti sai alkunsa Roomassa, levisi lähinnä sotilaiden keskuudessa ja edellytti samankaltaisuutta. Kristityille taas ajatus yhdestä ja samankaltaisesta uskovaisesta oli vieras. Kristinusko vetosi samanaikaisesti niin juutalaisiin maanviljelijöihin Galileassa kuin urbaaniin eliittiin Korintossa.