Haam
Haam oli Nooan nuorin poika. Yhdessä vanhempiensa ja veljiensä Seemin ja Jafetin kanssa hän selvisi vedenpaisumuksesta arkissa. Tulvan jälkeen Haamista tuli useiden eri kansojen, myös kanaanilaisten, esi-isä.
Nimi Haam
Nimi Haam tarkoittaa ehkä ”kuumuus” tai ”kuuma”. Raamattu ei anna tälle nimelle mitään selitystä.
1.Moos. 9:22 mukaan Haam oli Kanaanin isä, joka puolestaan oli kantaisä kanaanilaisille, joista tuli israelilaisten vihollisia.
Arkissa
Haamin ja hänen veljiensä Seemin
Kun arkki oli valmis, Nooa ja hänen vaimonsa sekä heidän kolme poikaansa menivät arkkiin. Jokaisesta eläinlajista otettiin heidän kanssaan arkkiin yksi uros ja yksi naaras (1. Moos. 7:15), joskin kertomuksen toisessa vaiheessa mainitaan uhrieläimiä otetun seitsemän paria.
Vesi peitti koko maan. Kun sata viisikymmentä päivää oli kulunut, vesi alkoi laskeutua ja ihmiset sekä eläimet saattoivat poistua arkista. Jumala siunasi Haamin ja hänen veljensä. Heille annettiin tehtäväksi hankkia lapsia, jotta maan päällä olisi taas ihmisiä.
Siunaus ja kirous
Kun maa oli taas kuiva ja asuttava, Nooa istutti viinitarhan. 1.Moos. 9:20-21 mukaan hän tuli humalaan omasta viinistään ja meni telttaansa alasti makuulle. Haam näki tämän ja kertoi siitä veljilleen. Seem ja Jafet menivät telttaan asettamaan viitan isänsä peitoksi.
Kun Nooa heräsi humalassa unestaan, hän oli vihainen Haamille siitä, mitä tämä oli tehnyt. Hän kirosi Haamin pojan Kanaanin, mutta siunasi Seemin ja Jafetin. Kanaanilaisten tuli palvella Seemin ja Jafetin jälkeläisiä.
Haamin jälkeläiset
Myöhemmin tätä kertomusta käytettiin oikeuttamaan orjakauppa. Kaikkia mustaihoisia ihmisiä pidettiin Haamin jälkeläisiä. Nooan kirouksen myötä heidät oli tuomittu palvelemaan orjina muita kansoja. Nooan kirouksella ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä ihonvärin kanssa. Tämä kirous koski ainoastaan Kanaanin jälkeläisiä. Kanaanilaiset olivat Israelin kansan vihollisia, ja siksi heidän kantaisänsä kirottiin.