Hagar
Hagar oli egyptiläinen orjatar Abrahamin taloudessa. Hän oli Abrahamin vanhimman pojan Ismaelin äiti ja arabikansojen kantaäiti (1. Moos.25:12-18).
Kirjeessä galatalaisille orjatar Hagariin henkilöityy Mooseksen kanssa solmittu vanha liitto
Nimi Hagar
Nimi Hagar muistuttaa hepran muukalaista tarkoittavaa sanaa mutta se voi olla myös ei-heprealainen ja tarkoittaa loistavaa kaupunkia. Mahdollisesti Hagar sai tämän nimen tullessaan Abrahamin ja Saaran palvelukseen.
Ensimmäisen Mooseksen kirjan kertomuksen lisäksi Hagar mainitaan Vanhassa testamentissa myös 1. Aik. 27:31 ja Ps. 83:6.
Ismaelin äiti
Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvussa 5 Jumala lupasi Aabrahamille monta jälkeläistä. Abrahamin vaimo Saara oli kuitenkin liian vanha saadakseen lapsia. Siksi Saara antoi egyptiläisen orjattarensa Hagarin Abrahamille jalkavaimoksi
Hagar tulikin raskaaksi ja synnytti Ismaelin (1. Moos. 16:15). Mutta 1.Moos. 17:15-21 mukaan Jumala halusi vahvistaa liittonsa Aabrahamin kanssa pojalla, jonka Saara itse kantoi ja synnytti. Hagarin pojasta Ismaelista tuli kantaisä sellaisille kansoille, joiden kanssa israelilaisilla oli jännitteiset suhteet (1. Moos. 25:17-18; Ps. 83:6-7).
Pako
Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvut 16 ja 21 kertovat Hagarin ristiriitaisesta asemasta Aabrahamin taloudessa. Hagar pakeni ollessaan raskaana, koska Saara kohteli häntä huonosti. Ollessaan pakomatkalla Hagar kohtasi enkelin. Tämä lähetti hänet takaisin Saaran luo, mutta lupasi, että Hagar tulee saamaan paljon jälkeläisiä (1. Moos. 16:10).
Iisakin synnyttyä Saara halusi, että Abraham lähettää Hagarin ja Ismaelin pois. Autiomaassa Ismael melkein kuoli janoon, mutta Jumala lähetti enkelin pelastamaan hänet. Ismael ei kuulunut osaksi Jumalan liittoa Abrahamin kanssa, mutta myös hänestä tuli suuren kansakunnan kantaisä (1. Moos. 21:18).
Hagar vertauskuvana
Kirjeessään galatalaisille ({Gal. 4:21-31) Paavali tulkitsee Hagarin ja Saaran sekä heidän jälkeläistensä kertomusta symbolisella tasolla. Paavalin mukaan se, joka ei usko Jeesukseen, on yhtä vähän vapaa kuin orjattaren lapsi. Mutta sitä, joka uskoo häneen, voidaan parhaiten verrata vapaana syntyneen naisen lapseen.