Suomen Pipliaseura

Jumalan poika Vanhassa testamentissa

Jumalan poika Egyptissä

Ilmaisu ”Jumalan poika” tunnettiin Egyptissä 2000-luvulla eKr. Sillä kerrottiin, että farao oli jumalallinen kuningas. Egyptissä kerrottiin myös myyttisiä kertomuksia faraosta jumalan kirjaimellisena poikana.

Israelin kuningas Jumalan poikana

Muinaisessa Israelissa kuninkaasta puhuttiin Jumalan poikana samaan tapaan kuin Egyptissä. Israelissa ei kuitenkaan viitattu myytteihin. Kyse oli pikemminkin kielikuvasta. Esimerkiksi psalmissa {Ps. 2:7%}, sanotaan, että Jumala on asettanut kuninkaan valtaan. Tämä viittaa valtaistuimelle nousuun, ei niinkään kuninkaan jumalalliseen alkuperään. Pojan asema ei ollut perinnöllinen, vaan tunnustus Jumalan valinnasta.

Muut Jumalan pojat

Juutalaisessa kirjallisuudessa ”Jumalan poika”-nimitystä ei käytetä ainoastaan kuninkaasta. Se esiintyy myös profeettojen, koko Israelin kansan ja oikeamielisten ihmisen kohdalla:

  • Jeremian kirjassa Jer. 1:5 ei käytetä sanaa ”poika”, mutta sama ajatus on näkyvissä. Profeetta kuvataan Jumalan poikana. Näin profeetan arvovalta perustuu nimitykseen, jota käytetään ensisijaisesti kuninkaasta.
  • Ajatus ”Jumalan pojasta” liitetään myös koko Israelin kansaan, esimerkiksi Hoos. 11:1: ”Kun Israel oli nuori, minä rakastin sitä,
    Egyptistä minä kutsuin poikani”.
  • Varhaisjuutalaisuudessa nimeä ”Jumalan poika” käytetään myös rehellisistä ihmisistä (esim. Viis. 2:18).

Kirjaudu sisään lukeaksesi tämän sisällön

Rekistetöitymällä saat käyttöösi useampia raamatunkäännöksiä, UT2020-äänikirjan ja käteviä lisätoiminnallisuuksia Raamatun lukemiseen.

Suomen Pipliaseurav.4.20.14
Seuraa meitä