Suomen Pipliaseura

13.12.2021

Näkökulma tekstiin

Matteus kertoo evankeliuminsa kahdessa ensimmäisessä luvussa, että Jeesus on Kristus (voideltu, kuten Vanhan testamentin kuninkaat olivat voideltuja), Daavidin poika (kuninkaallista sukujuurta) ja Abrahamin poika (Abrahamille Jumala antoi lupauksen, että hänessä tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä). Sukupuu, jota evankeliumin ensimmäiset lukijat ajattelivat sosiaalisena karttana, pitää sisällään sekä kunnioitettavia että maineeltaan arveluttavia hahmoja. Neljässä kohdassa luettelossa ennen Mariaa mainitaan myös henkilön äiti, mikä on erikoista, koska itse luettelo etenee vain isästä poikaan. Paljon on mietitty, miksi juuri nämä naiset mainitaan, kun taas merkittävien kantaisien puolisot Saara, Rebekka ja Lea puuttuvat. Ehkä evankeliumin kirjoittaja haluaa painottaa sitä, että sanoma Jeesuksesta ja armosta kuuluu kaikille, koska mainitut naiset ovat pakanallista syntyperää tai kirjoituksista tuttuja julkisyntisiä: Tamar esiintyi prostituoituna, Rahab oli moabilainen prostituoitu, Ruut oli myös moabilainen ja Batseba alun perin Urian vaimo.

Suomen Pipliaseurav.4.21.9
Seuraa meitä