Suomen Pipliaseura

10. Jeesuksen ajattomat vertaukset

Raamatunteksti(t)

Markus 4

Kylväjä

1Kerran Jeesus taas opetti järven rannalla. Hänen ympärilleen kokoontui niin paljon ihmisiä, että hän siirtyi veneeseen. Hän istui järvellä veneessä, ja väkijoukko oli rannalla. 2Hän opetti heille vertauksin monia asioita.

Näin hän heitä opetti: 3»Kuulkaa! Mies lähti kylvämään. 4Ja kun hän kylvi, kävi niin, että osa siemenistä putosi tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät jyvät. 5Osa putosi kallioiseen paikkaan, missä jyville ei ollut paljon maata. Ne nousivat kohta oraalle, koska maata ei ollut syvälti, 6mutta auringon noustua oraat helteessä kuivettuivat, koska niillä ei ollut juurta. 7Osa taas putosi ohdakkeiden sekaan, ja ohdakkeet kasvoivat ja tukahduttivat oraan, eikä siitä saatu satoa. 8Mutta muut jyvät putosivat hyvään maahan. Ne nousivat oraalle, kasvoivat ja antoivat sadon, mikä kolmekymmentä, mikä kuusikymmentä, mikä sata jyvää.» 9Ja hän sanoi: »Jolla on korvat, se kuulkoon!»

Vertausten tarkoitus

10Kun Jeesus sitten oli jäänyt yksin kahdentoista opetuslapsensa ja muiden seuralaistensa kanssa, nämä kyselivät häneltä, mitä vertaukset tarkoittivat. 11Hän sanoi heille: »Teille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta nuo ulkopuoliset kuulevat kaiken vain vertauksina,

12jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä huomaisi,

jotta he kuullessaankaan eivät kuulisi eivätkä ymmärtäisi,

eivät kääntyisi eivätkä saisi anteeksi.»

Kylväjävertauksen selitys

13Sitten Jeesus sanoi: »Jos te ette käsitä tätä vertausta, niin onko teistä ymmärtämään muitakaan vertauksia? 14Kylvömies kylvää sanan. 15Tien oheen kylvetty siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joilta Saatana, heti kun se on heihin kylvetty, tulee ottamaan sen pois. 16Kylvö kallioiseen paikkaan taas kuvaa niitä, jotka sanan kuullessaan heti ottavat sen iloiten vastaan 17mutta jotka kestävät vain hetken, koska heiltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, he luopuvat kohta. 18Sitten on siemen, joka kylvettiin ohdakkeiden sekaan. Se tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan 19mutta joissa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden petolliset houkutukset ja muut mielihalut saavat heissä sijan ja tukahduttavat sanan. 20Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan. He tuottavat satoa, kolmekymmentä, kuusikymmentä tai sata jyvää.»

Sanan oikea kuuleminen

21Jeesus sanoi: »Ei kai lamppua sitä varten tuoda huoneeseen, että se pantaisiin vakan alle tai vuoteen alle? Lampunjalkaanhan se pannaan! 22Kaikki kätketty on olemassa vain ilmi tuotavaksi, salassa oleva vain siksi että se tulisi julki. 23Jos jollakin teistä on korvat, hän kuulkoon.» 24Ja hän lisäsi: »Huomatkaa, mitä kuulette. Niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan, vielä sen ylikin. 25Jolla on, sille annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on.»

Itsestään kasvava vilja

26Jeesus sanoi: »Tällainen on Jumalan valtakunta. Mies kylvää siemenen maahan. 27Hän nukkuu yönsä ja herää aina uuteen päivään, ja siemen orastaa ja kasvaa, eikä hän tiedä, miten. 28Maa tuottaa sadon aivan itsestään, ensin korren, sitten tähkän, sitten täydet jyvät tähkään. 29Ja heti kun sato on kypsynyt, hän lähettää sirppinsä, sillä korjuun aika on tullut.»

Sinapinsiemen

30Vielä Jeesus sanoi: »Mihin vertaisimme Jumalan valtakuntaa? Millä vertauksella kuvaisimme sitä? 31Se on kuin sinapinsiemen. Kun sinapinsiemen kylvetään maahan, se on pienin kaikista maailman siemenistä, 32mutta sen taimi nousee maasta ja kasvaa kaikista puutarhan kasveista suurimmaksi. Se tekee niin suuria oksia, että taivaan linnut voivat pesiä sen varjossa.»

33Monin tällaisin vertauksin hän julisti ihmisille sanaa, sen mukaan kuin he sitä saattoivat ymmärtää. 34Vertauksitta hän ei heille puhunut, mutta opetuslapsilleen hän selitti kaiken, kun he olivat keskenään.

Markus 4:1-34KR92Avaa lukunäkymä

Markus 10

Voiko rikas pelastua?

17Kun Jeesus lähti jatkamaan matkaansa, muuan mies tuli juoksujalkaa, polvistui hänen eteensä ja kysyi: »Hyvä opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?» 18Jeesus vastasi hänelle: »Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. 19Käskyt sinä tiedät: älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, älä riistä toiselta, kunnioita isääsi ja äitiäsi.»

20»Opettaja, kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen», vastasi mies. 21Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä ja sanoi: »Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua.» 22Mies synkistyi näistä sanoista. Hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

23Jeesus kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja sanoi: »Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan!» 24Opetuslapset hämmästelivät hänen sanojaan, mutta Jeesus jatkoi: »Lapseni, Jumalan valtakuntaan on todella vaikea päästä. 25Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.» 26Opetuslapset olivat yhä enemmän ihmeissään ja kyselivät toisiltaan: »Kuka sitten voi pelastua?» 27Jeesus katsoi heihin ja sanoi: »Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista.»

Markus 10:17-27KR92Avaa lukunäkymä

Markus 12

Vertaus viinitarhan vuokraajista

1Jeesus alkoi puhua heille vertauksin:

»Mies istutti viinitarhan, ympäröi sen aidalla, louhi kallioon viinikuurnan ja rakensi vartiotornin. Sitten hän vuokrasi tarhan viininviljelijöille ja muutti itse pois maasta.

2»Sovittuun aikaan hän lähetti palvelijansa viinitarhan viljelijöiden luo, jotta saisi heiltä osansa tarhan sadosta. 3Mutta nämä ottivat miehen kiinni, pieksivät hänet ja lähettivät takaisin tyhjin käsin. 4Omistaja lähetti heidän luokseen toisen palvelijan, mutta tätäkin he pahoinpitelivät ja häpäisivät. 5Hän lähetti taas uuden palvelijan, ja tämän he tappoivat. Samoin kävi seuraavienkin: toiset he pieksivät, toiset tappoivat. 6Nyt oli jäljellä enää yksi, hänen rakas poikansa. Tämän hän lähetti vuokraajien luo viimeiseksi ajatellen: ’Minun omaan poikaani he eivät sentään uskalla koskea.’ 7Mutta nämä sanoivat toisilleen: ’Hän on perillinen. Tapetaan hänet, niin perintö on meidän.’ 8He ottivat hänet kiinni, tappoivat hänet ja heittivät ulos viinitarhasta.

9»Mitä viinitarhan omistaja nyt tekee? Hän tulee ja ottaa nuo viljelijät hengiltä ja antaa viinitarhansa toisille. 10Olette kai lukeneet kirjoituksista tämän kohdan:

– Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät,

on nyt kulmakivi.

11Herralta se on tullut,

ja se on ihmeellinen meidän silmissämme.»

12Neuvoston jäsenet olisivat halunneet ottaa Jeesuksen kiinni, sillä he ymmärsivät, että Jeesus oli vertauksessaan puhunut heistä. Mutta koska he pelkäsivät kansaa, he antoivat hänen olla ja lähtivät pois.

Markus 12:1-12KR92Avaa lukunäkymä

Vertaukset olivat Jeesuksen keskeinen opetuskeino. Suomen kielessä vertaus tarkoittaa ilmaisua, jossa kaksi asiaa yhdistetään kuin-sanalla. Myös Jeesus lausuu lyhyitä mietelauseita, esimerkiksi: ”Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan” (Matt. 10:25). Jeesuksen vertauksista puhuttaessa viitataan kuitenkin yleensä kaikkiin niihin tarinoihin ja metaforisiin ilmauksiin, joita hän käytti ihmisiä opettaessaan.

  • Kylväjä (4:1-9) 
  • Vertausten tarkoitus (4:10-12) 
  • Kylväjävertauksen selitys (4:13-20) 
  • Sanoman oikea vastaanottaminen (4:21-25) 
  • Itsestään kasvava vilja (4:26-29) 
  • Sinapinsiemen (4:30-34) 
  • Voiko rikas pelastua (10:17-27) 
  • Vertaus viinitarhan vuokraajista (12:1-12) 

Vertausten avulla Jeesus yleensä havainnollisti opetustaan jollain arkisella esimerkillä. Hän kertoi esimerkiksi tarinan viinitarhan vuokraajista tai kylväjästä. Kertomuksen henkilöt ja heidän tekonsa toimivat esimerkkeinä asenteista, joiden kanssa kamppailevat myös vertauksen kuuntelijat ja lopulta myös evankeliumin lukijatkin. Joskus Jeesus taas havainnollisti opetustaan jollain arkisella ja tutulla asialla, kuten viljalla tai sinapinsiemenellä, jotka kuvaavat Jumalan valtakunnan luonnetta. Aluksi valtakunta on pieni ja vaatimaton, mutta lopulta se on kuitenkin suurin ja vaikuttavin. Kertomusten sisään oli näin piilotettu opetus kuuntelijoiden sisäistettäväksi. Usein vertauksen opetus on ilmeisen selvä. Joskus Jeesus kuitenkin kirjaimellisesti selitti vertauksen oppilailleen vielä myöhemmin.

Pohdittavaksi

Mikä vertauksista kolahti? Mikä vertauksessa puhuttelee sinua erityisesti?

 

Laupias Samarialainen (Vincent van Gogh)

Laupias Samarialainen (Vincent van Gogh)

Suomen Pipliaseurav.4.26.9
Seuraa meitä